پورتال فقه

پورتال فقه وبلاگی فقهی و مذهبی است که مقالات و سایر مواردعلمی مرتبط با فقه و مذهب جعفری و به طور کلی مطالب علمی مرتبط با فقه را منعکس میکند ودر این راستا از نظرات و پیشنهادات بازدیدکنندگان محترم استقبال می نماید .

سوالات شرعی ماه مبارک رمضان

کسیکه در ماه رمضان بیهوش میگردد ، حکمش چیست؟
کسیکه در ماه رمضان بیهوش گردیده و نیت روزه داشت، قضای روزیکه بیهوش شده است، برایش واجب است ، و قضای روزهای دیگری را می آورد که بعد از آنروز بیهوش شده است.

اگر دیوانه در رمضان هوشیار گردید، حکمش چیست؟
 روز های گذشته رمضان را قضا بیاورد ، و روز های باقیمانده را روزه بگیرد.

مفسدات روزه را بیان کنید؟
اگر به بوسه کردن و یا لمس نمودن انزال گردد ، یا سنگریزه ، آهن و یا دانه میوه ای را بلعید ، و در غیر فرج و دبر جماع نموده و انزال شود، در مقعد و یا بینی اش دوا بگزارد ، قطره دوا در گوش بچکناند، شکم و یا دماغ خود را با دوای تازه علاج نموده و این دوا به شکم و دماغش رسید، به گمان اینکه فجر طلوع نکرده است، سحری نمود، غروب آفتاب را مشاهده نموده و افطار نمود بعداً برخلاف گمانش آشکار گردید که آفتاب غروب نکرده است.
در تمام این صورت، روزه فاسد گردیده، برآن قضاء واجب می شود، نه کفاره.

اگر قی آمد، و یا قصداً قی کرد، آیا روزه اش فاسد میگردد؟
اگر قی بدون قصدش آمد، روزه اش را فاسد نمی سازد، و اگر قصداً قی نمود و دهنش را پر نمود، روزه اش فاسد شده و قضاء بیاورد.

چه چیزی کفاره و قضاء را یکجا واجب می سازد؟
کسی که در یکی از دو راه جماع نماید، و یا چیزی که به آن تغذیه میشود و یا توسط آن علاج صورت میگیرد، آنرا بخورد و بنوشد، در این صورت روزه اش فاسد شده و کفاره بالایش واجب است.

اموری را واضح سازید که بعضی اوقات به روزه دار پیش می آید ولی روزه اش را فاسد نمی سازد؟
 اگر روزه دار به فراموشی خورد و نوش و جماع کند، روزه اش فاسد نمی شود. همچنان اگر بخواب رفته و احتلام گردید، و یا به خانمش نظر نموده و انزال شد، و یا به وجودش روغن مالید و یا حجامه (خون کشیدن از وجود) نموده و یا سرمه کرد، یا اینکه بوسه نموده و انزال نشد، در حالات ذکر شده روزه اش فاسد نمیگردد.

 

دختری  که تازه به سن تکلیف رسیده  و روزه گرفتن براو مقدارى مشکل است، حکمش چیست؟ آیا سن بلوغ شرعى دختران اکمال نه سال قمرى است؟

بنا بر نظر مشهور، بلوغ شرعى دختران همان تکمیل نه سال قمرى است که در این هنگام روزه بر آنها واجب است و ترک آن به مجرد بعضى از عذرها جایز نیست، ولى اگر روزه گرفتن به آنها در بین روز آسیب برساند و یا موجب مشقت آنها شود، افطار براى آنها جایز است.
اگر فردى بخاطر عذرى قوى، پنجاه درصد احتمال دهد که روزه بر او واجب نیست و به همین دلیل روزه نگیرد، ولى بعدا معلوم شود که روزه بر او واجب بوده، از جهت قضا و کفاره چه حکمى دارد؟

ج: اگر افطار عمدى روزه ماه مبارک رمضان به مجرد احتمال عدم وجوب روزه بر وى باشد، در فرض سؤال بر او علاوه بر قضا کفاره هم واجب است. بله، اگر افطار به علت ترس از ضرر باشد و ترس هم منشأ عقلائى داشته باشد، کفاره واجب نیست ولى قضا بر او واجب است.

کسى که با پوشیدن لباس مخصوص (مانند لباس غواصى) بدون اینکه بدنش خیس شود در آب فرو رود، روزه‏ اش چه حکمى دارد؟

 اگر لباس به سر او چسبیده باشد، صحت روزه ‏اش محل اشکال است و بنا بر احتیاط وجوبى قضاى آن لازم است.

بعضى از پزشکان که به مسائل شرعى ملتزم نیستند، بیماران را از روزه گرفتن به دلیل ضرر داشتن منع مى‏کنند، آیا گفته این پزشکان حجت است یا خیر؟

اگر پزشک امین نباشد و گفته او هم اطمینان آور نباشد و باعث خوف ضرر نشود، گفته او اعتبارى ندارد.[/size]

من بر اثر ضعف جسمانى از ابتداى سن بلوغ تا دوازده سالگى روزه نگرفته‏ ام، در حال حاضر چه تکلیفى دارم؟

واجب است، روزه‏ هائى را که در ماه مبارک رمضان با اینکه به سنّ تکلیف رسیده بودید نگرفته‏ اید، قضا کنید، و اگر افطار روزه ماه رمضان عمدى و اختیارى و بدون عذر شرعى بوده، کفاره هم بر شما واجب است

  کسى که به واسطه بیمارى نتوانسته روزه‏هاى ماه رمضان را بگیرد، اگر چند سال قضاى آن را به تاخیر بیندازد تکلیف چیست؟

اگر بیمارى او در میان سال خوب شد، باید روزه‏ها را قضا کند و اگر به سال‏هاى بعد انداخت، علاوه بر قضاى روزه، باید براى هر روز یک مد طعام (معدل 750 گرم گندم) به فقیر بدهد اما اگر بیمارى او تا سال بعد ادامه یافت - به طورى که نمى‏تواند قضا کند - فقط باید براى هر روز یک مد طعام به فقیر بدهد.    ( توضیح المسائل مراجع، 1705، 1709. )

سحر بیدار نشدم تا نیّت کنم. نزدیک آفتاب از خواب بیدار شدم، آیا روزه‏ام صحیح است؟

اگر آنچه روزه را باطل مى‏کند، انجام نداده‏اید، روزه صحیح است.   ( العروة الوثقى، ج 2، نیة الصوم )
آیا با شروع اذان مغرب افطار روزه جایز است؟

اگر یقین دارید وقت داخل شده، اشکال ندارد و اگر شک یا گمان دارید، افطار روزه جایز نیست.     ( توضیح المسائل مراجع، مسئله 742. )
 
در یکی از شماره های مجلة معارف اسلامی نوشته شده است که از امام حسن عسکری(ع) ، راجع به علّت وجوب روزه پرسیدند، در جواب فرمود: به خاطر این که ثروتمند درد گرسنگی را بچشد و به فقیر توجّه کند. اگر دلیل واجب شدن روزه این باشد، پس چرا فقرا باید روزه بگیرند؟

این روایات بیان حکمت و فضیلت روزه گرفتن می باشد، امّا علّت تامّ نمی باشد. قرآن می فرماید:" بر شما روزه واجب شد، تا پرهیزگار شوید".(1)
روزه آثار فراوانی در انسان می گذارد، که از همه مهم تر بُعد اخلاقی و تربیتی آن است. از فوائد مهم روزه این است که روح انسان را "تلطیف" و ارادة انسان را قوی و غرائز او را تعدیل می کند. روزه دار باید با وجود گرسنگی و تشنگی ،‌از غذا و آب و هم چنین لذّت جنسی چشم بپوشد، و عملاً‌ ثابت کند همچون حیوان نیست، او می تواندزمام نفس سرکش را به دست گیرد، و بر هوس ها و شهوات مسلّط گردد. چون انسان عرائز سرکش را کنترل می کند، بر قلب نور و صفا می پاشد. بزرگترین فلسفة روزه،‌اثر روحانی و معنوی آن است. روزه انسان را از عالَم حیوانیّت ترقی داده و به جهان فرشتگان صعود می دهد، جملة "باشد که پرهیزگار شوید"، اشاره به این حقایق است.آنچه از امام عسکری آمده، حکمت و آثار روزه است، نه علت تشریع آن.

منبع:
1. همان، ص 28.
  
آیا اگر از دهان شخص روزه دار خون بیاید، روزه ‏اش باطل مى‏شود؟

روزه به سبب آن باطل نمى‏شود ولى واجب است از رسیدن خون به حلق جلوگیرى کند.
من در بیشتر روزها آب دهانم با خونى که از لثه ‏هایم مى‏آید مخلوط مى‏شود و گاهى نمى‏دانم آب دهانى که فرو مى‏برم همراه با خون است یا خیر؟ روزه ‏ام با این حال چه حکمى دارد؟ امیدوارم مرا راهنمایى فرمائید.

اگر خون لثه در آب دهان مستهلک شود، محکوم به طهارت است و بلعیدن آن اشکال ندارد و مبطل روزه نیست، و همچنین در صورت شک در همراه بودن آب دهان با خون، فرو بردن آن اشکال ندارد و به صحت روزه ضرر نمى‏زند.
در یکى از روزهاى ماه رمضان روزه گرفتم ولى دندانهایم را مسواک نزدم، و بدون اینکه باقیمانده غذاهاى لابلاى دندانها را عمدا ببلعم، خودبخود بلعیده شده است. آیا قضاى روزه آن روز بر من واجب است؟

 اگر علم به وجود باقیمانده غذا در بین دندانهایتان و یا علم به رسیدن آن به حلق نداشته‏ اید و فرو رفتن آن هم عمدى و با التفات نبوده، چیزى در رابطه با روزه بر شما واجب نیست.
نظر شریف جنابعالى درباره تزریق آمپول توسط دندانپزشک و سایر تزریقات نسبت به روزه داران در ماه مبارک رمضان، چیست؟

 تزریق آمپول براى روزه داران، اشکال ندارد مگر سرم‏هاى غذائى که احوط، اجتناب از آن در حالت روزه است.
کسى که سید نیست، مى‏تواند فطره را به سید بدهد؟

همه: خیر، جایز نیست.توضیح المسائل مراجع، م 2009 ؛ وحید، توضیح المسائل، م 2026.
 
آیا قضاى روزه‏هاى مادر هم بر پسر بزرگ‏تر واجب است؟

امام، تبریزى، سیستانى و وحید: خیر، واجب نیست.توضیح المسائل مراجع، م 1390، 1712؛ وحید، توضیح المسائل، م 1398، 1720.
بهجت، صافى، فاضل و نورى: بنابر احتیاط واجب باید به جا آورد.توضیح المسائل مراجع، م 1390 1712 ؛ بهجت، وسیلةالنجاه، ج 1، م 916، 1177.
مکارم: اگر از روى نافرمانى نبوده و توانایى برقضا داشته، بر پسر بزرگ‏تر واجب است آنها را به جا آورد؛ ولى اگر از روى نافرمانى بوده، واجب نیست.توضیح المسائل مراجع، م 1390،1712.
خامنه‏اى: آرى، واجب است.خامنه‏اى، اجوبة الاستفتاءات، س 542.
 (نقل از سایت کانون وبلاگ نویسان شیعه)

 

 

  
نویسنده : کاظم اشرفی ; ساعت ۸:۳٧ ‎ق.ظ روز ۱۳٩٠/٥/۱٧